کلید حرارتی

کلید حرارتی
کلید حرارتی

کلید حرارتی MPCB) Motor protection circuit breaker) 

یکی از تجهیزات اتوماسیون و برق صنعتی که در تابلوهای فرمان موتوری مورد استفاده قرار می گیرد، کلیدهای حرارتی می باشد، از این نوع کلید برای حفاظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه در موتور استفاده می گردد.این کلید با نام کلید محافظ موتور و موتور پروتکشن هم شناخته می شود. کلید های حرارتی قابل قطع زیر بار هستند و برای روشن و خاموش کردن الکترو موتور‌های سه فاز مورد استفاده قرار میگیرد.
این کلیدها موتور را در برابر دو جریان حفاظت می نماید:
1) جریان حرارتی: در صورت اعمال بار اضافه به موتور، جریان کشی موتور بیشتر شده و موتور شروع به داغ شدن می کند. به این جریان، جریان حرارتی گفته می شود.
2) جریان مغناطیسی: زمانیکه در الکتروموتور اتصال کوتاه ( بین دوفاز یا اتصال بدنه و فاز/ نول یا اتصال فازو نول) رخ می دهد نیز موتور داغ میکند. به این جریان مغناطیسی گفته می شود.

قابلیت های کلید حرارتی

• قابل قطع و وصل زیر بار می باشند. • قابلیت تنظیم دقیق آمپر در یک بازه را دارند.
• در صورت ایجاد اضافه بار موتور را مستقیم قطع می کنند و نیاز به کنتاکتور جهت فرمان دادن ندارند.(لازم به ذکر است که کنتاکتور به صورت اتوماتیک و کلید حرارتی به صورت دستی عمل قطع و وصل را انجام می دهد)
کلیدحرارتی را میتوان بعنوان بهترین محافظ موتور نام برد ولی یک عیب دارند که این نوع کلیدها فقط تا بازده 125 آمپر تولید می شود.

مشخصات کلید حرارتی

1) دارای شستی قطع و وصل یا کلید 0-1 برای کنترل دستی می باشند
2) مانند بیمتال ها دارای درجه تنظیم جریان می باشند(درجه آن را معمولا 10 درصد بیشتر از جریان نامی موتور میکنند)
3) دارای کلید تست می باشند برای تست سالم بودن کلید
4) دارای 3 فاز قدرت است ورودی به برق و خروجی آن به موتور وصل می شود.

تفاوت کلید حرارتی و بیمتال

• بی متال مدار فرمان را قطع می کند ولی کلید حرارتی مستقیماً سه فاز مدار قدرت را قطع کرده و باعث قطع الکترو موتور می شود. • کلید حرارتی ، موتور را در برابر هر دو جریان حرارتی و مغناطیسی محافظت می کند ولی بی متال تنها در برابر جریان حرارتی حفاظت می نماید.
• برخلاف بی متال، در کلید حرارتی امکان قطع دستی مدار نیز وجود دارد.

تجهیزات جانبی کلید حرارتی :

کنتاکت کمکی :استفاده این کنتاکت ها در مانیتورینگ و مدار فرمان می باشد، که با باز و بسته شدن کلید و کنتاکت های اصلی ، کنتاکت های کمکی نیز تغییر وضعیت می دهند. کاربرد این کنتاکت ها عبارتند از:
• مانیتورینگ روشن/خاموش بودن موتور: با اتصال یک فاز به ترمینال های ۱۳ و ۲۱ و اتصال لامپ سیگنال سبز رنگ به ترمینال ۱۴ ، به نشانه روشن بودن موتور و لامپ سیگنال قرمز رنگ به ترمینال ۲۲ ،به نشانه خاموش بودن موتور.
• مانیتورینگ از طریق PLC: کافیست ترمینال های ۱۳ و ۲۱ را به ۲۴VDC متصل نماییم و ترمینال های ۱۴ و ۲۲ به ورودی های دیجیتال PLC

کنتاکت های خطا: در صورت بروز خطا در عملکرد کلید حرارتی به علت جریان حرارتی یا مغناطیسی، این کنتاکت ها تغییر وضعیت می دهند. این کنتاکت ها را نیز می توان مانند کنتاکت های کمکی سیم کشی نمود.به کنتاکت های خطا ، کمکی تریپ هم می گویند و در دو نوع بغل خور و روخور تولید می شوند.
توجه: در صورت باز شدن کلید در حالت عادی، این کنتاکت ها تغییر وضعیت نمی دهند.
بوبین آندرولتاژ : کنار کلید روی ریل نصب می گردد. هنگامی که ولتاّژ کلید افت کند این رله عمل قطع را انجام می دهد و تا برطرف نشدن مشکل اجازه راه اندازی مجدد را نمی دهد . رله شانت : کنارکلید روی ریل نصب می گردد .هنگامی که ولتاژ تغذیه اش بیش از ولتاژ نامی گردد .عمل قطع کلید را انجام می دهد.
دسته تابلویی گردان : جهت قطع و وصل کلید از روی درب تابلو استفاده می شود
دیگر تجهیزات جانبی این کلید جعبه محافظ واترپروف و شینه های سیم بندی است 

(1) 19 تیر 1397